Medical Taping

Het Medical Taping Concept wordt in de (top)sport al jaren toegepast. Deze vorm van tapen is eveneens breed in te zetten bij diverse gezondheidsproblemen.

De grondlegger van Medical Taping is de Japanner Kenzo Kase. De tapemethode werd ontwikkeld met de gedachte dat beweging en spieractiviteit essentieel zijn om een goede gezondheid te kunnen behouden of te kunnen herstellen. In lijn daarmee ging Kase ging op zoek naar een tape die lijkt op de menselijke huid. Dergelijk tape kan spieren en gewrichten ondersteunen en bepaalde lichamelijke functies verbeteren, zonder de bewegingsmogelijkheden van het lichaam te beperken.

De Tape

In het geval van Medical Taping maken wij gebruik van CureTape. Deze tape is erg dun en plakt goed. Bovendien is de tape huidvriendelijk, ademend, vochtbestendig en antiallergisch. De tape kan tussen de 4 tot 7 dagen blijven zitten. In die tijd kun je er alles mee doen: sporten, douchen, zwemmen, etc.

CureTape is zo ontwikkeld, dat de elasticiteit en het gewicht ervan overeenkomen met de elasticiteit en het gewicht van de menselijke huid. Dankzij zijn rekbaarheid heeft de tape een soort liftende werking op de opperhuid. In de ruimte onder deze opperhuid liggen allerlei receptoren en bloed- en lymfevaatjes. Bij een weefselbeschadiging komt er een ontstekingsreactie op gang en ontstaat er een zwelling, waardoor er te veel druk komt te staan op de pijnreceptoren onder de opperhuid. Door de liftende werking van de CureTape, neemt deze druk af en worden de bloedcirculatie en de lymfeafvoer weer hersteld. De druk op de pijnreceptoren en de ervaren pijn nemen daarmee af. Dit bevordert automatisch het bewegingspatroon en zorgt ervoor dat er nauwelijks tot geen immobilisatieperiode plaatsvindt. CureTape ondersteunt het lichaam precies waar het nodig is.

Wanneer zet ik Medical Taping in:

• Voor ondersteuning van gewrichten en voor verbetering van de stabiliteit van gewrichten bij een blessure
  • Om de spanning op spieren te beïnvloeden en een spanningstoename of spanningsafname te realiseren
  • Voor pijndemping
  • Voor houdingscorrectie
  • Voor zwellingsreductie
  • Om de huidconditie te verbeteren bij littekens